maandag 7 april 2014

Een week gratis vitamine D

Om wat bij te blijven als "thuisblijfmoeder" probeer ik zo nu en dan wat artikelen over o.a. gezondheid te lezen. Ik vind het leuk om te kijken waar ik onze dagelijkse vitamines uit kan halen. Fruit, groente, gezond leven, wat heb je dagelijks nodig en wat moet ik nog daaraan veranderen. 

Nu de druppels vitamine D heb ik al mijn kinderen moeten geven, die voorlichting kreeg ik al in de kraamweek. Aan de flesvoeding wordt het toegevoegd. In de borstvoeding en gewone (koe)melk zit het niet. Dat (laatste) kregen mijn kinderen vanaf 1 jaar. Dus zodoende heb ik altijd vitamine D gekocht, (en ook weleens vergeten te geven.)

Vitamine D is belangrijk voor de opbouw, groei en sterkte van de botten en het gebit en je energielevel. Ook lijkt het dat er een verband is tussen vitamine D en depressiviteit. Bij een tekort aan vitamine D meer kans op depressiviteit (bron: http://www.vitamine-info.nl/)
Ook ik voel me beter in mijn vel zomers dan in de (donkere) winter...

Het is leuk en nuttig te weten dat als je een half uur overdag (tussen 11.00 en 15.00uur) in de buitenlucht, zonlicht bent, je dan gratis je dagelijkse portie vitamine D krijgt. Alleen een onbedekte huid neemt dit overigens op, het schijnt het meest door gezicht en handen.

Vis, bijvoorbeeld zalm of haring bevat ook veel vitamine D, maar dat eten we niet iedere dag. Een gekookt ei bevat ongeveer 30% van de dagelijkse hoeveelheid. Handig te weten maar niet gratis...

Deze week heb ik genoten van mijn dagelijkse portie gratis vitamine D. Iedere dag: een buitenwandeling of zomaar in het zonnetje zitten. Heerlijk, zonlicht!

Voor degene die niet veel buiten komen, of extra vitamine D nodig hebben: Met een volle Etos spaarkaart "babyzegels" kan je nu tijdelijk gratis vitamine D krijgen. Ik bewaar het voor de minder zomerse dagen...



Hebben jullie ook zo genoten van het zonnige weer deze week? 

4 opmerkingen:

  1. O, de titel en het plaatje in mijn bloglovin' deed me even denken dat je een weekje gratis op vakantie naar de zon mocht! Dt valt dan weer tegen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, haha wat een tegenvaller dan...
      Maar afgelopen week was toch net vakantie ;) ?

      Verwijderen
  2. Naar het schijnt hebben heel veel mensen een tekort aan vitamine D, zonder dat ze het weten. We zijn de laatste tijd ook een beetje bang gemaakt door de media om onbeschermd in de zon te komen. Ik ga dus luisteren naar je goede raad en elke dag een half uurtje proberen te genieten van de zon (als ze zich laat zien tenminste ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Absoluut! Ik pak die gratis vitamines graag mee!

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!