vrijdag 24 januari 2014

Dat vakantiehuisje gevoel...

Hoe komt het dat je in een vakantiehuisje genoeg tijd hebt om te relaxen, tijd om te spelen met de kids, tijd om elkaar te spreken en ook nog op tijd naar bed kan gaan? En dat je misschien ook nog wel tijd over hebt?

Dat je niet hoeft te stressen heeft volgens mij niet alleen ermee te maken dat je in een andere omgeving bent en de druk van thuis er niet is. Het heeft bij mij ook te maken met het overzicht wat ik in vakantiehuisjes heb. (Wel gezegd, van die vakantieparkhuisjes... )

Wat we meenemen is minimaal, het moet in de auto passen en nodig zijn.
De kinderen hebben een keuze gemaakt welk speelgoed er mee mag, wat hier altijd in één tasje moet (zeker bij een korte vakantie).
De koffers zijn overzichtelijk ingepakt, zoveel setjes kleding. Zoveel linnen of badgoed. Een spelletje en boek of tijdschrift.
Minimaal maar wel genoeg.
Alles krijgt in het huisje een plek, de boodschappen zijn niet gepland voor volgende maand, dus geen voorraad. 

Ik kom gewoon niets tegen waarvan ik niet weet wat ik ermee moet. 
Het is de eenvoud, het overzicht...
Als er geen wijnglazen zijn drinken we het uit een ander glas. Borden wassen we om als we toch te weinig hebben. Kortom we maken er wat van... van hetgeen wat we hebben. 

En ja, vaak zeggen we tegen elkaar dat we thuis luxer hebben, bijvoorbeeld die oven die we niet hebben in een vakantiehuisje. Maar of we het echt missen? We verzinnen gewoon wat anders. 

Schoonmaken, ja zelfs dat doe ik in het vakantiehuisje, gewoon de stofzuiger van boven naar beneden halen. En dat gaat snel, want je kan doorwerken. Nadat iedereen gedoucht is gaat de wasmachine aan als die aanwezig is. Zo doe ik een handwasje, zo gedaan. En de volgende dag kan je het weer gebruiken.
Thuis ben ik niet snel klaar, er is altijd iets wat nog aandacht kan gebruiken of achterstallig is. Maar in het vakantiehuisje is het genoeg, is het goed.



Die eenvoud he, die wil ik hier in huis. En dat gevoel van een vakantiehuisje, het overzicht is een stimulans om op te ruimen. Alle kamers en kasten structureel aan te pakken en heeel veel weg te doen. Want ik ben erachter, 
met minder heb je gewoon meer!


2 opmerkingen:

  1. Ik snáp je wel, maar ik heb juist in een vakantiehuisje nooit die rust die ik thuis wel heb. Wat als kleuter niets lust van wat we voor het avondeten hebben gekocht? Wat te doen als de kinderen zich gaan vervelen zonder hun vaste speelgoed? Wat moet ik doen als ik niet kan internetten of schoonmaken? AArgggh... gek word ik van mezelf, zo is vakantie niet bedoeld! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volg je helemaal, heb ik zelf ook altijd als we weer na twee weken kamperen thuis komen. Twee weken zonder de luxe (of beter gezegd standaard) die je thuis gewend bent. Zijn hier ook druk bezig om spullen weg te gooien / verkopen of weg te geven. Zo komt er tenminste plek vrij op zolder, waar dozen nog sinds de verhuizing ingepakt stonden. Met het idee, als we het de afgelopen twee jaar niet nodig hebben gehad, dan hebben we het straks ook niet meer nodig.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!