maandag 13 januari 2014

Opruimen

Een tijdje terug schreef ik dat ik concreet ging sparen, elke week geld in het potje wat ik had uitgespaard. Alleen zou ik er vanaf trekken wat ik bijvoorbeeld weggegooid had. Ik was er stiekem van overtuigd dat ik genoeg zou sparen om een flinke pot te kunnen vullen. Helaas, niets is minder waar. Alle voordeeltjes, waar ik zeker oog voor heb staan in de schaduw van alles wat er achterin de kast staat en weg kan, weg moet. Iets waarmee ik dacht nog voordeel van te hebben, wat niet meer goed is. Kleding die ik niet meer pas. Over de datum, miskopen, rommel, een rekening die net te lang ligt, enzovoorts.

Die grote voorjaarsschoonmaak, zou iemand dat trouwens nog zo doen zoals onze moeders en oma's dat deden?
Eigenlijk geen slecht idee bedacht ik me. Daarom moet ik komende tijd gaan opruimen, een doos die er nog staat van de (mini) verbouwing. Kleding die uitgezocht moet worden, papieren die geordend moeten worden. Geen uitstel meer...

Mijn regels:

* Geen nieuwe aankopen meer voor in huis voordat ik minstens iets van dezelfde grootte heb weggedaan.
* Elke dag wat opruimen: iets waar ik me al langer aan erger, of elke keer weer tegenkom. 
* En bij het opruimen direct weggooien wat weg kan. 
* Elke week iets groots wegdoen waar ik niks meedoe en hopelijk of een ander plezier mee kan doen (weggeven) of nog iets aan kan verdienen (marktplaats).

Vorige week deed ik een klein tafeltje weg wat al 2 jaar nutteloos achteraan stond. Ik maakte een ander er blij mee die hem op ging pimpen. 
Ik heb een abonnement opgezegd wat ik al langer wilde doen, maar elke keer weer vergat totdat weer het bedrag afgeschreven was. 

Deze week staat een mand met oude gebruiksaanwijzingen en garanties op de planning om uit te zoeken. Sommigen zijn al verlopen of vervangen, en ik las ergens de tip dat veel gebruiksaanwijzingen op internet te vinden zijn. Ik verwacht dat ik weer veel weg kan doen.



Om wel het overzicht te houden pak ik een boekje erbij en schrijf daarin op wat ik tegenkom. Zodat ik het ook weer op kan zoeken als ik het kwijt ben. En... dat boekje heb ik ook al langer liggen, "alles onder controle met de huishoudcoach". Hierin kan je wachtwoorden kwijt, diverse lijstjes, instructies enzovoorts. Misschien toch handig eens in gebruik te nemen :)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!