maandag 23 december 2013

bespaarcheck bibliotheek

Als je me een beetje kent weet je dat ik fan ben van de bibliotheek. Er liggen hier stapels boeken, snelle weg- leesboeken, hobby of kookboeken, informatie, werk- boeken enzovoorts. De boekenwinkel heeft voor mij misschien wel meer verleiding dan een kledingwinkel. En... een beetje boek kost zo'n €10,00 a €20,00. 

Voor €60,00 heb ik een sterabonnement; een groter abonnement dan het basis (van half de dertig euro). Het lijkt in eerste instantie misschien veel. Maar met dit abonnement kan ik boeken (gratis) reserveren en uit andere bibliotheken kan laten komen. Zestig euro is de prijs die je betaald voor 3 of 4 nieuwe boeken in een jaar. Tel daarbij nog eens een tijdschrift op, dan zit je jaarlijks (in mijn geval) heel erg snel aan aan het bedrag van zestig euro. Daarbij zit vaak een boek wat je leest en daarna niet nog eens leest maar (doelloos) in de boekenkast staat. Dat boek wat mooi leek, maar je liever niet had willen kopen.
Begrijp me goed, ik ben ook fan van boekenwinkels en een (volle) boekenkast, alleen heeft de bibliotheek veel voordelen. 
En natuurlijk koop ik nog steeds weleens een boek, maar het is weloverwogen omdat ik het al bekeken of gelezen heb in de meeste gevallen. Ook kan je eens een boek meenemen waarvan je niet zeker weet of het jouw genre is, bijvoorbeeld één waarvan je regelmatig recensies gelezen hebt. Nog een voordeel, in de bibliotheek hebben ze ook dvd's, luisterboeken en tijdschriften. Voor kinderen tot en met 18 jaar is de bibliotheek gratis! Lezen vind ik belangrijk voor hun ontwikkeling en jong geleerd is oud gedaan! Het is een gezellig uitstapje en een leuke activiteit voor thuis!


Op de volgende site van een bibliotheeknetwerk kwam ik een bespaarcheck waarbij je kan invullen hoeveel jij zou kunnen besparen, zie rechts op de pagina onder de naam 

Een bibliotheekabonnement is zo gek nog niet!


Ik bespaarde ruim €900, 00 per jaar!

Twee aandachtspunten, ik zou niet voor 900 euro aan boeken kopen in één jaar.
En als je eenmaal een abonnement hebt moet je goed opletten dat je ze op tijd inlevert, de boete gaat per dag en kan dus snel oplopen als je een hele collectie te laat inlevert. Toptitels die je te laat inlevert zijn per dag nog duurder!


5 opmerkingen:

  1. Dat klinkt inderdaad duur. Het lidmaatschap van onze bieb kost zo'n 25 euro. Maar behalve dat moet je voor ieder geleend boek ook nog eens 30 cent betalen. Daarom twijfel ik nog of ik wel lid wil worden. Ik wil gewoon als lid een hele stapel boeken gratis mee kunnen nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja snap ik dat je dan twijfelt. Ik vind het eerlijk gezegd niet stimulerend om per boek ook nog eens te moeten betalen.
      T is juist zo leuk, die stapel nieuwe boeken zonder extra te betalen.
      Ik haal mijn abonnementsgeld er met gemak uit, maar zou ik minder lezen, zou ik het kleinste abonnement nemen.

      Verwijderen
  2. Wat duur. Bij ons betaal ik 28 euro en dan onbperkt lenen. Al neem ik 10 boeken en tijdschriften mee, ik hoef niets extras te betalen.
    Ik haal iig mijn kosten er zo uit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Alica,
      Hier is het kleinste abonnement €33,00. Dan mag je 5 materialen (boeken, tijdschriften) meenemen voor 3 weken. Daarvoor kan je dus ook kiezen.
      €28,00 is een leuk bedrag, als ze dan ook een leuke of grote bieb hebben is dat alleen maar superleuk!

      Verwijderen
    2. Hi
      Wij hebben een grote bieb en dan nog 5 kleinere fillialen.
      Ze organiseren ook veel bijeenkomsten, proeverijen, filmavonden etc.

      Verwijderen

Bedankt voor je reactie!