dinsdag 17 december 2013

Geven om de ander

Dit jaar heb ik besloten niets nieuws met kerst te kopen, even eerlijk zijn, ik heb twee witte kerststerren gekocht omdat ze daarmee langs de deur kwamen. Goede doelen zijn er om te steunen.
Maar verder heb ik besloten dat ik het geld beter uit kan sparen of weg kan geven aan een goed doel wat de steun goed beter kan gebruiken dan mijn huis. Hier geen kerstversiering, het gaat mij trouwens niet om die versiering, maar om het feest van Jezus geboorte in mijn hart.

Het verbaast mij ook dat er zoveel impulsaankopen aangeprezen en gekocht worden. Dat wokset van maar €29,95 of dat gezellige kersthuisje wat nu 2 euro goedkoper is??? Het was toch crisis? 
Nou dat was laatst niet te merken toen ik een cadeaubon wilde kopen bij een tuincentrum. Het was de zaterdag na sinterklaas en massaal Nederland wilde blijkbaar een kerstboom, er was een file voor het parkeerterrein... Ik ben trouwens omgekeerd en heb ergens anders wat gekocht :). 

Met kerstkaarten versturen heb ik ook al zo weinig, zeker wanneer daar alleen een naam als groet op staat. Het spijt me, dat vind ik onpersoonlijk. Bovendien stuur ik liever een kaartje naar iemand die het op dat moment goed kan gebruiken, door het jaar heen, dan specifiek met kerst. Een gezellig kerstfeest toewensen, het is pas meldenswaardig als je iemand geen gezellige dagen toewenst (wanneer dan ook). 
Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die lieve oude dame uit de gemeente, die oom die je bijna niet spreekt door het jaar heen en zo de moeite heeft genomen jou een kaart te sturen. En ja... oké de buren omdat het zo de gewoonte is hier... Ben toch niet helemaal de beroerdste ;)

Dit jaar wil ik enkele cliënten van stichting de Hoop een hart onder de riem steken. Elk jaar hebben ze een actie om een kerstgroet te sturen naar een cliënt.  Op de site http://www.gevenomdeander.nl/ kan je een paar namen aanvragen. 




Ook de Ark Mission heeft een kerstkaartenactie die inmiddels al gesloten is. 

Heb je ook een actie waarbij je aan de ander denkt? Deel hem dan hieronder!

Geven om de ander, een klein lichtpuntje of een bemoediging sturen. Het maakt me blijer dan al die propvolle, schreeuwerige kerstfolders en je eigen huis daarmee vol te zetten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!