dinsdag 18 maart 2014

Het principe van HALF

In mijn jeugd heb ik de meeste consumindertips wel meegekregen. Met een redelijk groot gezin en een arbeidersloon van mijn vader zat er niks anders op dan te letten op de kleintjes. Elk dubbeltje werd nog eens omgekeerd voordat het werd uitgegeven. Daardoor zijn de meeste tips die ik lees niet nieuw, wel regelmatig een opfrisser :).

Het schijnt zo te zijn dat je een bepaald percentage van je inkomen uitgeeft. Dus als je meer verdient geef je procentueel net zoveel uit dan iemand met minder inkomen. Het zal niet voor iedereen gelden, maar voor ons ging het wel op. We werden makkelijk in uitgaven. Als we iets nodig hadden kochten we kwaliteit en dus ook vaak duurkoop, zonder al te veel onderzoek. Het was niet zo dat we alles konden doen, maar een weekendje weg, boodschappen extra, dat soort dingen voelden we niet direct in onze portemonnee.

Eigenlijk dom bedacht ik me, want je kan zoveel sparen of weggeven als je je uitgaven hetzelfde houdt.
Daarom pas ik tegenwoordig het principe van half aan in onze uitgaven en consumptieverbruik. Kan het voor de helft?


* Dat autoritje, (ja niet op de helft stoppen :) maar beter plannen, fietsen of lopen. Grenzen stellen aan "bezoekjes" dat is ook nog eens goed voor milieu en eigen huishouden...
* Kleding, niet de duurste merken werden gekocht, en ook vaak met korting of in de uitverkoop. Maar als je niet- merkkleding in de uitverkoop koopt ben je helemaal goed bezig. Ook per seizoen iets van de kringloop, marktplaats, 2e hands kleding.
* Goed ontrommelen en opruimen, dat is een leerpuntje voor me. Maar je weet wat je hebt, en dan ook goed wat je nodig hebt of juist niet nodig hebt!
* Wasmiddel, schoonmaakmiddel maak ik zelf (behalve als ik het gratis uit mag proberen ;)
* Vaatwastabletten doe ik door de helft, het wast net zo goed. Net als de wat kortere en koudere programma's. Gewoon uitproberen.
* Van A merk naar B merk in de supermarkt. Ik probeer uit of het lekker is en vaak proef ik geen verschil. Lidl bezoek ik ook, maar opletten, sommige B producten zijn in de "gewone" supermarkt goedkoper.
* Aanbiedingen inslaan, alleen die je gebruikt en langer houdbaar zijn. Geen tussendoortjes, die gaan vaak sneller op en heb je dus geen voordeel. Hier koop ik bijv. koffie in de aanbieding.
* Zelf eten maken is vaak goedkoper en gezonder! (tussendoortjes enzovoorts)
* De helft eten is beter voor de lijn :)
* Grote aanschaf, meubels, huishouden/ huishoudelijke apparatuur, eerst vertellen dat je het nodig hebt en op zoek bent. Er kan iemand zijn die het nog op zolder heeft liggen, zo kwam ik laatst aan een dvd- speler die bij iemand nutteloos op zolder lag. En anders eerst zoeken op marktplaats. Als het kan de tijd ervoor nemen. Andersom geef ik ook weg als het niet gebruikt wordt!
* Kadootjes: zelf maken, met korting kopen. Kinderkadootjes koop ik vaak op voorraad, zeker knutselspullen zijn tijdloos. Onthouden dat moeite en eenvoud leuker is dan veel en makkelijk.


Je vindt halve kopjes koffie vaak op de rommelmarkt :)




Alles een beetje minder... Het geeft echt een voldaan gevoel!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!