woensdag 13 november 2013

Goed voedsel weggooien?

Gemiddeld gooit iedereen 50 kilo goed eten per jaar weg. Ongebruikt in de kliko! Nu kan ik natuurlijk zeggen dat ik er best op let, maar ik maak me er ook zeker schuldig aan. In de winkel heb ik nog een idee voor dat product en thuis ligt het soms in de koelkast tot de houdbaarheidsdatum verstreken is. Wel een erg luxe probleem bedenk ik me! Als ik me dan realiseer dat ze ergens anders op de aardbol honger lijden, dan schaam ik me. Daarom probeer ik er op te letten wat te doen met voedsel waar ik eigenlijk geen zin in heb op dat moment. (Want dat is meestal het probleem waardoor het er nog ligt.)

Zo einde van de week doe ik meestal de weekboodschappen, en probeer er nu op te letten dat ik mijn koelkast goed leeg eet! Dat is trouwens ook erg handig om hem direct even uit te doen ;).


Met hetgeen wat in de koelkast ligt en wat ik in de kasten heb maak ik een creatieve maaltijd. Gedwongen om het ermee te doen en hooguit een klein product erbij kopen geeft in ieder geval variatie in je eetpatroon. 
Ook kom je erachter dat je creatiever bent dan je denkt en er veel meer mogelijk is met hetgeen wat je in huis hebt. 

Tegenwoordig staan er gelukkig ook veel recepten online. Als je wat ingrediënten + recept intikt op Google geeft dat verrassende maaltijden. Soms gaat het hier in de herhaling, en soms was het voor één keer leuk :), of weet je dat dit niet de combi is die we gewoon niet lekker vinden...  
Het geeft ook een tevreden en voldaan gevoel als het gelukt is!

Gisteren maakte ik appelmoes. De appels die in de schaal lagen vond ik iets te melig worden om zo te eten. Daarvoor had ik mijn kookboek en Google niet nodig. Met een klein beetje water, beetje basterdsuiker en kaneel maak je zo de heerlijkste appelmoes die je in potjes niet vindt!





Benieuwd hoeveel jij weggooit? Met de volgende link kom je bij de weggooitest: LINK

1 opmerking:

  1. Dat luxeprobleem hebben wij ook. Maar met ons tweetjes en een baby die nog niet mee kan eten, hebben we nu eenmaal vaak teveel ingrediënten. Nu kun je veel dingen prima lang bewaren in de vriezer, maar onze vriezer is daar te klein voor. Wij willen niet meer kopen dan we nodig hebben, maar dat lukt helaas lang niet altijd.

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie!