zaterdag 23 november 2013

Kopen op marktplaats

Toch wel met regelmaat ben ik op marktplaats te vinden. Het verkopen van (veel) mijn oude studieboeken, tegen de tijd dat ik de arbeidsmarkt weer opga zijn er vast nieuwere versies te vinden ;). Het kopen van boeken die ik in de bibliotheek niet kan vinden en toch graag wil lezen. En soms ook het kopen van kleding of speelgoed voor de kids.

Eerlijk toegegeven, merk en kwaliteit gaan vaak samen op. Als ik kies voor wat mooi is en daarna het prijskaartje bekijk is het bijna nooit het goedkoopste, helaas. Maar... ook toegegeven, kwaliteit hoeft niet altijd duur te zijn. Ik heb voor mezelf een paar ongeschreven regels (en na deze blog dus beschreven regels :).
Als ik iets nieuws nodig heb kijk ik eerst of het op marktplaats te vinden is. Daarbij moet bij grote aankopen de afstand (km's) te doen zijn, de conditie goed zijn en de prijs voor tweedehands ook redelijk zijn. Als ik het in de uitverkoop voor dezelfde prijs kan kopen of met een voor mij te klein prijsverschil koop ik het nieuw.

Het zoeken probeer ik vaak op meerdere manieren. Binnen de km afstand, kijken in de wijk, zoekwoorden op verschillende manieren intikken. Veel mensen plaatsen niet goed, daardoor kan een advertentie door veel mensen over het hoofd gezien worden.
Zoek op merk, op nummer, op het in de volksmond genoemde trefwoord, zoek in titel en beschrijving, spel het een keer verkeerd... Zoek in verschillende categorieën...

Voorbeeld: als je van duplo een poppenhuis zoekt, kan je zoeken op Duplo, Lego, poppenhuis (of poppehuis), 4966.

En voordat ik een bod doe of contact opneem met de verkoper, kijk en vergelijk ik eerst hoe het product in de "markt" ligt...

En tja, nu we het toch over speelgoed hebben, sommige items zijn juist in de zomer of in winter (voor sinterklaas en kerst) heel geliefd, dan heb je veel concurrentie. Als je genoeg opslagruimte hebt en vooruit kan plannen en denken kan je het op een ander moment goedkoper "inslaan".

Heb jij ook tips voor kopen via marktplaats? Leuk als je het wil delen!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!